Så kan du förbereda ditt företag inför julhandeln.

Posted by Emma on 2018-12-05 14:19

Julen är snart här och i och med den kommer julhandeln. Har du förberett inköp, personal och schema så ni är redo inför extra tryck på försäljningen? Vi har tipsen som kan vara bra att tänka på för att lyckas med ditt företags julhandel.

 

Ta en titt på föregående års försäljning. Hur såg försäljningen ut föregående jul och när handlades det som mest. Utgå från den statistiken och kanske även lägga på lite om mycket nya kunder tillkommit och även om försäljningen ökat hela året om man jämför med året innan. 

Planera schemat. Se över vilken personal som kan arbeta och även hur många ni var föregående jul. Tyckte personalen det var stressigt eller lagom. Alla ska minnas en trevlig jul inte en full av stress och dålig planering. 

Förbered butiken eller e-handeln. Oavsett om du har en fysisk butik eller endast en e-handel kan det vara trevlig och många uppskattar om det är lite jultema. Det kan räcka med att lägga till en tomteluva på loggan eller kanske att personalen bär tomteluvor i butiken. 

Det ska vara enkelt att hitta era julprodukter. Kanske har ni erbjudanden på vissa produkter eller kanske speciella produkter som bara finns över jul. Skapa en egen sektion för dem på sajten. Det blir då lättare för besökarna att hitta. Om du har en butik kan ett tips vara att placera ut de produkter du visat är på extrapris kan placeras i slutet av butiken.

Skicka ut kommunikation till era kontakter. Har ni mycket användare som registrerat sig med mailadress och godkänt kommunikation skickad till sig kan ni skicka ut att ni kommer ta in nya produkter, juliga priser eller kanske bara informera om speciella öppettider. 

Skapa roligare kommunikation. Ta hjälp av dem anställda och skapa er en julkalender. Var och en får välja ut sin favoritprodukt som ni sedan kan visa upp i sociala medier eller i mail. Den varan kan kanske även ha ett specialpris just den dagen.  Det kan även vara julklappstips som: till pappa eller till lillasyster. Bara fantasin sätter stopp.

Det går att nå många för en liten peng. Om ni har möjlighet kan du annonsera på sociala medier. För en liten peng kan du nå många av dina följare och även nya. Skapa dig en målgrupp som liknar de kunder du har och informera om produkterna ni har för försäljning i jul. På Facebook kan du annonsera på den kanalen men även Instagram. Där kan du enkelt ställa in region, intressen, vilka andra sidor personerna följer mm. Allt för att du ska kunna hitta dina blivande kunder.

Ta en titt på vad marknaden vill ha. Vad har sålt bra detta året och vad verkar vara mest efterfrågat. Ta en titt på det du sålt under året och se om något sticker ut i antal lite extra. Konkurrenterna kan vara många, därför kan det vara bra att ta fram lockprodukter som drar trafik till din sajt eller personer till din butik. 

Tänk på kunden. Det är många röda dagar i jul och många kanske köper julklappar på nätet eller i butik lite tidigare än dagen innan julafton. Tänk på att vara flexibel med återlämningstiden. Du vill att kunderna ska komma ihåg köpupplevelsen även efter jul för att behålla dem som kunder. 

 

Lycka till med försäljningen under jul! 

 

 

Taggar: Finansiering, Toborrow, Företag

Vi växer tillsammans.

Välkommen till vår blogg – kul att du har hittat hit!

Här kan du bland annat läsa om:

  • Inspiration från företagare
  • Intervjuer med användare
  • Tips om nya sätt att finansiera företag
  • Senaste nytt om Toborrow

Inspiration till din email

Senaste inläggen