Onödiga utgifter du kan spara in på som företagare.

Posted by Emma on 2019-01-10 09:56

Vissa månader är tuffare än andra. Vad kan du som företagare göra för att dra ner på onödiga utgifter, det behöver inte vara svårt att spara pengar. Vi har lite knep. 

  • Börja med att sätta dig ned och skriv upp alla utgifter du har varje månad och sedan ta en titt på vad för utgifter som kan tillkomma. Gå igenom pärmar eller de program där du sparar alla fakturor och kvitton. Kanske betalar ni för något som inte använts längre eller som ni lika gärna kan använda någon gratisversion till. 
  • Efter att du gått igenom alla utgifter kan du se vad som ska stanna och vad som kan tas bort. Har du onödiga abonnemang eller kanske betalar för något du inte längre använder. Är abonnemanget överflödet och ska tas bort helt eller omförhandlas? Kanske använder ni inte det paketet ni signade upp på utan det kanske räcker med paketet under. Kolla igenom avtalet vad som gäller. 
  • Sitter du i en för stor och dyr lokal? Se över ditt kontrakt och se dig om. Många företag har inte längre egna kontor utan hyr in sig hos någon eller sitter på kontorshotell. Tänk efter vad du efterfrågar och sedan jämför de olika alternativ som finns. 
  • Om du behöver ut och resa i arbetet kan det vara bra att boka in fler möten samma dag eller se till att kunna arbeta så att resan blir värd den tiden. Många möten kan gå lika bra över telefon eller till exempel Skype. 
  • Minska vardagskostnaderna. Även företag kan ha vardagskostnader som lätt kan minskas eller kanske helt tas bort. Köp storpack av kontorsmaterial och sådant som du vet alltid kommer gå åt och avsluta prenumerationer på tidningar och använd gratistjänster.
  • Den är med varje år och kommer även detta året. Skippa att köpa lunch ute och ta med en matlåda istället. Om du köper lunch ute för exempelvis 120 kr varje lunch så kommer du upp i ett belopp på 2400 kr. Dessa pengar kan du istället spara genom att varje lunch ta med dig en egen matlåda. 

  • Betala i tid. Om du blir sen med en betalning tillkommer det onödiga avgifter som du annars skulle slippa betala. Lägg in fakturan direkt när du får den och skapa en struktur så att du aldrig missar en faktura. 

  • Betalar en del kunder sent och har du någon rutin för det? Ta fram en enkel rutin för att hantera de betalningar som uteblir. Vad har du för rutiner nu? Skickar du endast en påminnelse via mail kanske du även behöver lägga på ett samtal om betalningen fortfarande uteblir. 

 

 

Lycka till med ditt företagande, vi hejar på dig! 

 

 

Taggar: utgifter, hurväxerdittföretag, toborrrow, Företagslån, Crowdlending