Har ditt företag växtvärk? - Tips på hur du kan ta lönsamheten framåt!

Posted by Emma on 2018-12-10 16:14

Lästid: 3 minuter

Går företaget fram som tåget alla månader? För att nå toppen behöver man även gå igenom dipparna. Men när ditt företag får den där lilla växtvärken finns det saker du kan göra för att sätta fart igen. Vi har några tips! 

Det är du som känner ditt företag bäst och vet vilka punkter du måste trycka på för att öka lönsamheten. Du kanske har en lista eller ett dokument uppskrivet med tankar kring just detta. Det är dags att ta fram den eller skriva en om du inte har en. Ensam är inte alltid starkast - ta hjälp av dina kollegor och gör en rolig eftermiddag av det. Vi har alla olika erfarenheter och syn på saker, det kan därför ta fram de bästa förslagen till hur ni ska driva företaget framåt. I slutet av möten är det bra om ni bestämt vilka punkter som är rimliga och genomförbara och sen köra på dem fullt ut.

 

Visa vilka ni är och vad ditt företag erbjuder. Syns man inte finns man inte. Vart är dina kunder och vart ska du synas för att hitta din målgrupp. Kanske nås dem enklast via mail eller kanske sociala medier? Tänk på att det är inte det bästa att synas överallt, utan ta fram en strategi varför ni ska synas vart och kör på 2-4 kanaler. 

 

Ägna mycket tid åt sälj. För att företaget ska gå framåt och blir lönsamt gäller det att sälja det ni erbjuder. Ta fram skarpa sälg-pitcher, ni kanske har massor av insikter på vad era kunder värderar efter samtal med dem, använd dem. Se sedan till att alla roller som arbetar med sälj, både kommunikativt, webben och andra kanaler. Alla ska veta era USP:ar och vad era kunder värdesätter. 

 

Kan du få mer tid genom att lägga ner mer tid. Ta en titt på dina system, rutiner och så vidare för att kunna effektivisera arbetet framåt. Ta gärna in synpunkter från de anställdas.

 

Använd en ”loss leader”. En ”loss leader” är en produkt eller tjänst som du förlorar pengar på - men genererar försäljning för andra saker som du säljer. Idén är att prissätta vissa varor till inköpspris, eller lägre, för att locka kunderna att komma till dig och hoppas att de köper mer när de väl har kommit så långt. Kan du tillämpa det i ditt företag?

 

Uppdatera din image. Inte bara insidan som räknas i detta fallet. Ta dig en titt på er hemsida eller butik. Speglar den det ni erbjuder och står för. Det går med enkla medel att göra om i en butik eller på en hemsida. Ibland kan det räcka med att skriva annorlunda eller byta ut bilder. Se över dina visitkort, dina brevpapper, förpackningar och allt annat som kunderna också ser.

 

Låt inte finansieringen stoppa din tillväxt. Olika branscher har olika utmaningar. Oavsett, så vet vi på Toborrow vad som krävs för att hitta rätt finansiering. Därför har vi tagit fram ett låneerbjudande anpassat för dig som företagare! Ta tillvara på dina tillväxtmöjligheter och låt oss lösa ditt finansieringsbehov. 

 

  

Lycka till med ditt företagande! 

 

 

 

Taggar: Toborrow, Crowdlending, Företagslån, lönsamhet