Fem tips för att öka din försäljning

Posted by Emma on 2019-01-08 16:25

Lästid: 3 minuter

Oavsett om du har en fysisk butik eller kanske säljer din tjänst eller produkt på en hemsida är det viktigt att tänka sälj genom varje steg. Får kunden den rätta känslan av hur du skriver eller kanske designat? Förstår kunden vad du erbjuder och hur ser kommunikationen ut? Vi har listat fem tips som vi tycker är en bra start till att påbörja din resa mot en ökad försäljning: 

 

Förstå kundupplevelsen

Låtsas att du själv är en kund som kommer in i butiken eller på hemsidan för första gången. Var fastnar blicken? Här ska du tänka sälj, sälj och sälj. Fråga gärna någon annan som inte är insatt i ditt företag och se vad de tycker. Är skyltarna snygga, bra flöde mellan varorna, passar färgerna på hemsidan ihop bra och ger jag tillräcklig information för att besökaren ska förstå vad företaget erbjuder, eller kanske för mycket information så att man inte orkar läsa allt. Skriv ner dina reflektioner och ta fram en tydlig tidsplan på när du kan åtgärda dem. 

 

Underlätta för kunden

Det måste vara lätt att handla. Priset ska vara tydligt, ovisshet skapar inte köplust. Välkomna kunderna in i butiken och var sedan tillgänglig om de behöver hjälp. Vad gäller på hemsidan är det bra att tänka på om de gör steg ett vad vill de då veta steg två. Rita upp en kundresa och se vilken kommunikation som kommer vart. En support som alltid finns nära till hands underlättar för kunden. Alternativt en FAQ som finns utplacerat i olika steg där ni noggrant tänkt ut vilka frågor som Besökaren kan kommas att ha. 

 

Utveckla dina befintliga kunder

Det snabbaste och mest kostnadseffektiva är att öka försäljningen till dina befintliga kunder. Fokusera på att lära känna dem ännu bättre och arbeta hela tiden med att utveckla hur du arbetar med merförsäljning och korsförsäljning. Handlar de en speciell produkt som du kanske kan ha erbjudande på? Skicka nyhetsbrev för olika kundgrupper för att tilltala dem med rätt produkter. 

 

Det tar inte slut vid kassan

Passa på att skapa en relation när kunden betalar så att de har er i bakhuvudet nästa gång de ska handla. Den kan vara den lilla detaljen som gör att ni där och då får en stamkund! Du är ansiktet utåt. Därför blir du synonym med företaget bakom som sedan ska leva upp till löftena. Den viktigaste varumärkesbyggare ditt företag någonsin kommer ha är du som säljare. På er hemsida kan du lägga upp att man kan signa upp sig på nyhetsbrev eller kanske följa er i sociala medier. På så sätt kan du bibehålla kontakten även efter ett avslutat köp. 

 

Rabatter för bra, eller?

Tänk på att en stor rabatt kräver väldigt mycket mer försäljning för att vinsten ska bibehållas. Räkna noga på hur mycket annat som måste handlas för att ni ska gå plus på rabatten. En testperiod kan vara en smart idé. 

 

Några tips från en tidigare långivare, Emelie från Rent - A - Plagg:

Mina bästa tips skulle i så fall vara: ge det lite tid – för det tar tid, värdesätt det personliga mötet med personer, bygg upp en kundgrupp, få andra att tro på idén lika mycket som du gör och det sista är kör bara!

 

 

Lycka till med din försäljning!

 

 

Taggar: Företagslån, Toborrow, Crowdlending, sälj