”För oss som företag har det varit en bra lösning för att finansiera en del av vår verksamhet.”

Posted by Emma on 2018-08-16 18:23

Lästid: 3 minuter

Trionic Sverige AB startades 2006 av Johan Kuikka och Stefan Kindberg. De träffades när de studerade på KTH och drev under tiden de studerade ett sommardesignkontor ihop via SVID (Stiftelsen Svensk Industri Design). Målet var att lansera en ny modern rullator för personer i behov av gångstöd och resultatet blev företagets första produktserie, den terrängtagande rullatorn Trionic Veloped.

 

“Efter finansiering med hjälp av affärsänglar samt Industrifonden startades tillverkning i Asien.”


- Målgruppen var alla som ville ha ett modernt gånghjälpmedel som utvecklats på 2000-talet och som möter den moderna användarens behov. Efter finansiering med hjälp av affärsänglar samt Industrifonden startades tillverkning i Asien och ett försäljning- och distributionsnät sattes upp. Initialt var det tuff utmaning att nå kunderna men 2009 vände det då företaget ändrade försäljningsstrategi och satsade på e-handel. Idag står näthandeln för lejonparten av försäljningen till privatperson och återförsäljare. De främsta marknaderna är Tyskland, England, Holland, USA och Australien.

 

trioniclinkedin

”I september 2014 lanserades Trionic Walker som årets produktnyhet”


Johan fortsätter,

- I september 2014 lanserades Trionic Walker som årets produktnyhet på Rehacare-mässan i Düsseldorf. Företagets andra produktserie. Mottagandet var gott och mässan bekräftade att Trionics nya produkt är välutvecklad och passar strategin; en kvalitetstillverkare produkter på en marknad präglad av prispress och låg service. Tillverkningen av våra första serieproducerade enheter påbörjades med en planerad leverans i februari och mars. Under åren 2016 och 2017 uppdaterades vår webbplattform och samtidigt höjdes ambitionsnivån för vår planerade expansion då vi  införde fler språk på hemsidan. 

Den omtyckta Velopeden fick en ansiktslyftning i samband att den fyllde 10 år samt att vi bytte tillverkare. Resultatet var, förutom en modernare produkt, högre kvalitet och bättre leveranssäkerhet. Framförallt så delfinansierade vi arbetet med ett lån från Toborrow. I början på 2018 betalade vi tillbaka Crowdlending-lånet (600 000 kr @ 5,4 % ränta) hos Toborrow till alla långivare. 

 

”Under 2018 ska vi lansera en rullator för barn med funktionshinder. Därför tog vi nyligen ett andra Crowdlendinglån på Toborrow.”


Johan fortsätter,

- Under 2018 ska vi lansera en rollator för barn med funktionshinder. En rollator som låter barnen komma ut och röra sig aktivt på ojämna underlag (gräs, gatsten, grus och skogsstig). Ett hjälpmedel som tillåter benmuskulaturen att utvecklas och gör det möjligt att spela tex Frame Football på riktigt gräs.Vi behöver även inleda marknadsföring i nya kanaler mot sjukgymnaster och rehabiliteringscenter. Utvecklingen kommer initialt absorbera en del av företagets rörelsekapital. Därför tog vi nyligen ett andra Crowdlendinglån på Toborrow. Början på 2018 har börjat bra och vi växer över prognos med 15% där specifikt maj har varit en rekordmånad. Det arbete vi genomfört under de två Toborrow-lånen har börjat ge resultat. Vi börjar växa in i vår nya kostym.

 

”För oss som företag har det varit en bra lösning för att finansiera en del av vår verksamhet.”


- Jag tycker Crowdlending är en bra finansieringskälla som ett alternativ till banken som ibland kan kräva både hängslen och livrem för att stötta verksamheten i en period där man behöver ta sig an en större kostym än man kan bära. Det är en flexibel form som kan gynna både företag och privatpersoner, speciellt i tider då avkastningen på banken är i närmast obefintlig. Det är ett snabbt sätt att sätta samman företag i behov av rörelsekapital med personer som vill ha en god avkastning.

För oss som företag har det varit en bra lösning för att finansiera en del av vår verksamhet. Det har även varit nyttigt att ha Toborrow som ett alternativ till finansieringsform för att lättare föra en diskussion med vår ordinarie bank om vilka villkor de sätter. Jag skulle definitivt rekommendera företag att genomföra en Crowdlending-budgivning. Det är ju först när man ser resultatet och vilken ränta som erbjuds som man behöver besluta om man ska uppta lånet eller inte.

 

Hitta någon som tror på din idé lika mycket som du gör. Läs mer här.

 

Taggar: Toborrow, Crowdlending, Företagslån, Investera

Vi växer tillsammans.

Välkommen till vår blogg – kul att du har hittat hit!

Här kan du bland annat läsa om:

  • Inspiration från företagare
  • Intervjuer med användare
  • Tips om nya sätt att finansiera företag
  • Senaste nytt om Toborrow

Inspiration till din email

Senaste inläggen