”Det gav oss möjlighet att ta ett steg vidare. Vi kunde äntligen utveckla vårt sortiment och satsa på nya och dyrare produkter.”

Posted by Emma on 2018-08-21 08:51

Lästid: 3 minuter

Annie och Linnéa Wennergren driver det nishade sportstrumpvarumärket Gococo. De är tvillingsystrar och i grunden elitseglare som hade en vision om att kunna driva eget företag för att kunna satsa vidare på sin idrott. Gococo grundades 2010 och sedan dess har vi vunnit VM, blivit utvalda till Sverigest mest framgångsrika seglare, legat 1a på världsrankingen ett antal år, vunnit världstouren och mycket mer. 

 

gococo

Foto: Annie och Linnéa Wennergren

 

- Vi seglar fortfarande på elitnivå och försöker så gott det går kombinera det med Gococo som tar mer och mer tid! Sagt och gjort så landade det på sportstrumpor, dels för att vi tyckte att vi funnit ett perfekt material, sport låg nära hjärtat, vår familj har en lång erfarenhet inom textil och det verkade inte krävas allt för mycket kapital för att dra igång företaget.

 Gococo är ett svenskt sportstrumpvarumärke som sätter funktionen i fokus. De jobbar ständigt med att utveckla de strumpor de erbjuder för att ge kunderna den absoluta bästa upplevelsen. 

- Strumpornas design har utformats för bästa möjliga passform och komfort på foten och det som utmärker våra strumpor är att vi jobbar med funktionsmaterialet 37.5 Technology. Det är ett extremt snabbtorkande material som med hjälp av en naturlig teknologi och utan kemiska tillsatser minskar risken för skavsår och blåsor på fötterna när du är aktiv och du känner dig torr och bekväm om foten, vilket även är ett plus när man använder våra strumpor till vardags då man lätt blir kallsvettig Funktionsmaterialet 37.5 Technology har även förmågan att hantera odörer vilket sparar dina skor från svettlukt och du kan ta av dig i strumplästen utan att bli stressad över pinsam lukt. Gococo hjälper både motionärer och elitidrottare att hålla fötterna fräscha.

 

 

Vad har företaget kunna göra i och med lånet från alla långivare?

 

- För oss gav det oss möjlighet att ta ett steg vidare. Vi kunde äntligen utveckla vårt sortiment och satsa på nya och dyrare produkter. Vi hade svårt att bryta oss in inom outdoor och vinterprodukter som är mycket dyrare än våra löpar och sommarprodukter. Med det nya kapitalet vi fick in kunde vi både vigda sortimentet och bygga upp lagret inför säsong och satsa på införsäljning utan att vara orolig för att vi inte skulle kunna leverera produkterna när det var dags. Vi kunde överlappande betala de fakturor vi fick av våra leverantörer tills vi fick betalt av våra kunder några månader senare. Det var otroligt värdefullt för oss!

 

Annie fortsätter, 

 

- Företagslån via Crowdlending är en jättebra möjlighet! För det första är det ett bra sätt att testa sin affärside till en större crowd. Är idén bärande och finns det kunder där ute som tror på din idé? Sedan så är det ett väldigt smidigt och enkelt sätt att ta in kapital utan att arbetsinsatsen blir för hög.  

 

”Det är en jättebra möjlighet att ta in pengar för att vidareutveckla ditt företag och ge möjlighet att ta nästa steg.”

 

- Det är en jättebra möjlighet att ta in pengar för att vidareutveckla ditt företag och ge möjlighet att ta nästa steg. Vi har testat andra former av investeringsätt, bland annat Almi som vi tyckte var rätt stelbent och hade en hög ränta. Vi har inte heller fått något bra stöd från vår bank så för oss funkade Toborrow jättebra. Du har möjlighet att sätta dina egna villkor för lånet och det sätter entreprenören i fokus utan att ta allt för mycket tid från verksamheten.

 

Hur ser framtiden ut för företaget?

 

- Just nu ligger vårt fokus i att växa internationellt och få vår webbshop att ta nästa steg. Internationellt vill vi växa både via fysiska och digitala återförsäljare men vi satsar även stort på vår egna webshop som är väldigt viktig för oss. Det är våra två stora puckar just nu och mycket tid går till att utveckla vår webshop för att passa de olika krav internationella marknader ställer samt hitta nya samarbetspartners på nya marknader.  

 

Kan du ge fem tips till andra företag som driver en onlinebutik?

 

  1. Hitta rätt e-handelsplattform för dig och din produkt! Det finns en uppsjö av olika e-handelsplattformar där ute och sen finns möjligheten att bygga din egna från scratch. Hitta den som passar dina kunskaper och din produkt bäst. Väljer du en avancerad e-handelsplattform där du behöver en utvecklare vare gång du skall göra en ny banner så kan det bli dyrt. A och O är att e-handelsplattformen även går att optimera på mobil och surfplatta!

  2. Hur funkar din produkt att sälja via en webbshop? Vissa produkter kräver mycket mer information och kundservice vilket kan vara dyrt och tidskonsumerande. Även viktigt att tänka igenom hur man enkelt och billigt kan frakta order och hur man hanterar returer. Har man en produkt med en hög returgrad så kan det bli väldigt dyrt både i fraktkostnad och i tid för administration.

  3. Hur skall du driva trafiken! Många lurar sig och tror att det är lätt att driva en webshop men kom ihåg att det finns inget som kommer promenera förbi ditt skyltfönster, utan för att driva trafik in i butiken krävs mycket arbete och kan ibland vara kostsamt. En bra grund i webshoppens SEO är en hygienfaktor, men det finns även andra vägar. Hitta samarbetspartners som kan länka och skriva om din shop, intressanta nyhetsbrev och jobba aktivt med social media både med annonsering och organiskt innehåll. Det är ett krävande jobb men är superviktigt i dagens utbud.

  4. Bli specialist på din egna butik! Det är lätt att tro att man kan köpa in alla tjänster, och visst det är vettigt att inse sina egna begränsningar. Man kan inte vara expert på allt, men om man lägger ut allt på konsulter så kommer det bli väldigt dyrt. Jobbet tar aldrig slut och man blir aldrig färdig med en webshop så man måste kunna sin butik utan och innan.

  5. Lär dig att använda verktyg som finns för att underlätta din vardag! Exempelvis är Google Analytics och Mailchimp två program som hjälper oss att förstå vår verksamhet och driva trafik.

 

 

Hitta någon som tror på din idé lika mycket som du gör. Påbörja din resa här!

 

 

Taggar: Företag, Intervju, Företagslån, Toborrow

Vi växer tillsammans.

Välkommen till vår blogg – kul att du har hittat hit!

Här kan du bland annat läsa om:

  • Inspiration från företagare
  • Intervjuer med användare
  • Tips om nya sätt att finansiera företag
  • Senaste nytt om Toborrow

Inspiration till din email

Senaste inläggen